• Inför match med Snärre & Fridh: Lejonet IF

    Då var det äntligen dags för match igen! Efter 4 veckor med endast hård träning är laget grymt sugna att gå ut och visa var de går för! Vikings styr bilarna mot Landskrona för att möta Lejonet IF i en träningsmatch på söndagen (30/9). En viktig match, då lagen kommer att mötas i serien. Vi har fått en pratstund med Vikingstränarna Snärre & Fridh. Hur har den tuffa träningsperioden varit? -Killarna har kämpat på bra och gjort stora framsteg, större än vad vi förväntat oss! Tempot är det som varit mest positivt och det är ett jäkla bra go i laget. Två saker som dock måste förbättras att fokuseringen när det kommer till passningar och mottagningar. Gör grabbarna det noga och fokuserat får de någon sekund extra på sig att göra något kreativt. Vad har tränats under de fyra veckorna? -Vi har tränat mycket på vårt grundspel och allt vad det innebär. Uppspel, försvarsspel, styrspel och framförallt spelvändningar. Just spelvändningar kommer vara nyckeln för oss i år. Vi är ett mycket snabbt och skridskoskickligt lag och det måste vi utnyttja hela tiden. Viktigt att forwards åker rätt och gör sig spelbara och backarna måste hitta snabba lösningar och leverera pucken.  Hur ser ni på matchen mot Landskrona? -Med bara två veckor kvar till seriepremiären är det viktigt att killarna visar att det vi tränat på verkligen sitter. Ett bra test och värdemätare då vi kommer möta dem i serien. Vi ska ut direkt och ta tag i taktpinnen och spela vårt eget spel. Det kommer bli en fysisk match och då är det viktigt att alla kliver fram och visar att de vågar vara kreativa och göra sitt jobb till etthundra procent. Är kraven lika på de tre femmorna? -I stort sett ja! Dock tycker vi att den vita och blåa femman är de som ska producera mest framåt och att svarta spelar mer på 0-0. Fast alla tre femmorna är mycket jämna och kan verkligen producera. Men viktigt att bägge den vita och blåa kliver fram här direkt och visar vägen och går in och levererar i varje match.  Vad vet ni om Landskrona? -De har fått en duktig målvakt och även en duktig center i Linus Molin som närmast kommer från Helsingborg. Annars tror vi att de kommer spela ungefär som förra året, fysiskt och enkelt i egen zon för att sedan gå på kontringar. Brukar bli ganska tuffa matcher med mycket känslor. Senaste matchen de spelade var mot Tågaborg och det blev vinst för Lejonet med 6-2. Hur ser truppen ut? -Vi åker upp med 17 utespelare & två målvakter. Max målvakt & Jimmy Olausson är på try-out och vi vill ge dem lite mer tid. Kim Lindskog är borta p.ga sjukdom. Till sist, vad blir matchen? Snärre: -Vi tar en stark bortaseger och målskyttet lossnar, 2-6 till oss! Fridh: -Alltid tufft att åka till Landskrona. Vinst blir det men tror på 3-4! Vi tackar tränarna för pratstunden och önskar våra vikingar lycka till!  Imorgon kör vi, 30/9 17.00 i Landskrona! Välkomna upp och stötta våra vikingar! #28 A-lag 29 sep 2012 0kommentarer
  • Presentation av spelare: Mathias Persson

    Sista spelaren som ska presentera är den duktiga forwarden Mathias Persson!  "Matte" är född -89 och är 188cm lång och väger 82kg. Han är uppvuxen i Höllviken och har Vikings som sin moderklubb.  Tidigt i ungdomsåren bytte Matte Vikings mot Malmö IF och blev kvar där tills 04-05 som u16-spelare. Efter den säsongen hade han uppehåll en säsong för att sedan ta upp karriären i Vikings igen. Det blev en framgångsrik säsong med spel i a-laget i division 2. Matte blev värvad till Panterns J20 och var där i 1 1/2 säsong. Även där fick han känna på a-lagsspel, dock i division 1. Efter halva säsongen där, blev det spel för Malmös J20.  Säsongen 09-10 valde Matte att vända hem till Vikings och det är vi mycket glada över! Som spelare är Mathias mycket allround. Duktig defensivt och ständigt ett hot framåt. Han ligger alltid i topp i den interna poängligan och är en mycket sevärd spelare. Otroligt skicklig på att täcka puck och har ett riktigt bra spelsinne. I år kan publiken förvänta sig att Matte fortsätter leverera massvis av poäng. Han kommer växa desto längre säsongen lider och blir bara bättre desto svårare motstånd Vikings får. Det bevisade han verkligen förra säsongen då han kanske var den absolut bästa Vikingsspelaren under det sista kvalet till division 2. En rolig sak ni inte visste om Matte: Stjäl alla i lagets Björn Borgs kalsonger. Även de använda och otvättade… Vi önskar #77:an stort lycka till och hoppas på en framgångsrik säsong! A-lag 28 sep 2012 0kommentarer
  • Presentation av spelare: Frank Brobeck

    Frank är född -84 och är därmed näst äldst i laget. Han är 179cm med lång och väger ungefär 85kg. Moderklubben är Vikings då han är född och uppvuxen i staden. Frank har varit klubben trogen i hela sitt liv bortsett från en säsong under ungdomsåren då han representerade Malmö IF.  Som spelare är Frank en mycket duktig och snabb skridskoåkare som nöter ner sina motståndare. Han är väldigt stark och det märks främst i närkamperna framför mål och vid sargerna där han ofta vinner puck. En spelare man alltid vet vad man får av och som även kan leverera en hel del poäng. I år kan publiken förvänta sig att Frank tar mycket ansvar och är med och leder laget mot division 2. Med hans rutin och hjärta för klubben blir han en viktig pjäs denna säsong. En evighetsmaskin som arbetar stenhårt varje gång han är på isen. Han kommer antagligen få mycket ansvar i boxplay då han är otroligt ettrig och brytningssäker. Vi önskar Frank lycka till inför kommande säsong! A-lag 26 sep 2012 0kommentarer
  • Kalle & Robins blogg!

    Ville bara påmina Er läsare om att följa Kalle & Robins blogg! De kommer under säsongen att intervjua alla spelare och ställa dem ordentligt mot väggen! Redan nu ligger första intervjun uppe. Det är Jonas Hofling som har fått svettats mellan Kalle & Robin! In och kika på: http://livetsomvikingar.blogg.se/ A-lag 26 sep 2012 0kommentarer
  • Bokningsnummer

    Bokningsnummer ni måste ange vi bokningen på Gothia Towers är 933664 /Lotta J18/J20 25 sep 2012 0kommentarer
  • GIC 2013 (cup i Göteborg 1-5/1 2013

    Hotel Gothia Towers där killarna ska bo, har erbjudande för anhöriga. Går bra att boka nu och avboka om det är så att man inte ska dit. Laget tas ut i slutet på oktober (tror jag :) ) standardrum 865:-/natt sky rum 1065:-/natt sky executive rum 1365:-/natt samma pris enkelrum/dubbelrum priserna är inkl. frukostbuffé Ni bokar själva på tel 031-750 88 10, fax 031-750 88 80 eller mail hotelreservations@gothiatowers.com rumsbokningen är öppet mån-fre 8.00-21.00, lör 9.00-21.00, sön 10.00-17.30 F.o.m 13/12 är det vanliga priser som gäller /Lotta J18/J20 24 sep 2012 0kommentarer
  • Presentation av spelare: Robin Mårtensson (NY)

    Efter en vilohelg för våra vikingar och hemsidan är det dags att presentera de sista spelarna i truppen denna vecka. Robin Mårtensson är näste man ut! Robin är född -86 och är en riktig Viking då han är född och uppvuxen i Trelleborg. Han har Vikings som sin moderklubb och har representerat alla ungdomslag. Han är ganska liten till växten, 173cm lång och väger ca 75kg. Robin blev tidigt uppflyttad till seniorerna. Tyvärr lämnade han klubben -08/-09 då arbetet tog för mycket tid. Istället blev det spel i nystartade Malmö Kryptonics. Där har Robin varit en riktig ledargestalt och dragit ett tungt lass på och utanför isen.  Som spelare är Robin en riktig måltjuv. Han har öst in poäng i de tidigare säsongerna och varit i en klass för sig själv hos bottenlaget Kryptonics. Han har mycket fina handleder och ett snabbt skott.  I år kan publiken förvänta sig att Robin tar sitt spel till ännu en nivå högre. I år kommer han ha bättre spelare runt omkring sig som förhoppningsvis kommer generara mer poäng för Mårtensson. Som person är han en riktig vinnarskalle och en ledarfigur och det kommer märkas på isen! En rolig sak ni inte visste om Robin: Är absolut sämst i laget på fotboll då han är född med två vänsterfötter och inget bollsinne! Välkommen hem Robin och stort lycka till inför kommande säsong! A-lag 24 sep 2012 0kommentarer
  • Visa fler nyheter