Vinst mot Tågaborg
Vinst borta mot Tågaborg med 12-2
A-lag
4 nov 2011
0kommentarer
Inför Lund
Vi välkomnar Lund Giants till Södan på söndag. Lund som förra söndagen gick en holmgång mot våra danska seriekamrater och vann med.......27-1!! Imponerande siffror. 27 mål tänker kanske många och rycker på axlarna men att bibehålla fokus och effektivitet mot så pass svagt motstånd, hatten av. För Vikings del hade vi en "rehab" träning i måndags. Spelarna fick åka av sig helgens två matcher och åtgärdat småskavanker. Till kvällens träning börjar vi så smått bli fulltaliga. Fortsatta skador på Jimmy S (finger) och Magnus S (Handleden) samt Timothy W (tjänsteresa). 6-poängs match på söndag. Vinnaren i den matchen har ena benet inne i Alltrean. Gäller för vår del att hålla farten uppe i både skridsko och tanke. Inte bli överdrivet kreativa djupt under press utan även välja det enkla alternativet. Annars blir det lätt att vi spelar fast oss själva och bjuder in Lund som är tunga i anfallszon. Vi må ha vunnit båda träningsmatcherna mot Lund men förlorat kampen framför målvakterna. Det gör vi inte på söndag...... Stort Grattis till Martin "Poggen" Svensson som blivit far till en liten påg. Skönt och se att återväxten i Vikings är på stark frammarsch. Coach
A-lag
28 okt 2011
0kommentarer
Prolympia Trophy 11-13/11
Tips för besökare till Prolympia Trophy Hotell nära Kinnarps Arena: Scandic Hotell Elmia http://www.scandichotels.se/elmia Hotell Formule 1 http://www.hotelformule1.com/gb/hotel-3074-formule1- jonkoping-elmia/ Hotellerbjudande i city: Elite hotel Stora Hotellet www.elite.se (jönköping) stora. Vid bokning ange prolympia Trophy för att få rabatt. Aktiviteter nära Kinnarps Arena bowling http://bowlingarena.com http://www.rosenlundbowling.se äventyrsbad http://www.rosenlundsbadet.se/ Shopping A6 köpcentrum http://a6center.se/ Mat nära Kinnarps Arena Italiensk restaurang http://www.bonarelli.se/ Pizza http://www.restaurangalfred.se/ Snabbmat Sibylla, mitt emot arenan Hamburgare Burger King och Max vid Ekohallen utmed E4, avfart Elmia Mer information om Jönköping/Huskvarna http://www.destinationjonkoping.se/
J18/J20
27 okt 2011
0kommentarer
2 av 2 on the road
Gågna helgen spenderades "on the road". Två bortamatcher stod på schemat. Fredagskvällen intog vi Malmö Isstadion för match mot Malmö Kryptonics. En bekymmersfri match på förhand kan tyckas. Har man som lag den inställningen kommer det straffas sig. Det gäller att vara på tårna från början och titta ödmjukt på uppgiften. Tidigt få hål och minimera tiden för dem att bli kreativa. Detta lyckas vi med bra i första perioden då vi redan i andra bytet gör 1-0 genom glödhete Pontus Österlund. Kontrollerar tillställningen och bjuder inte på något i försvarszon. Med två sena mål i perioden (Frank Brobeck, Erik Gullberg) går vi till paus med 3-0. Inför andra låg vikten på att fortsätta hålla uppe farten och nyttja de snabba vändningarna. Första hälften av perioden gör vi det klanderfritt och fortsätter mala. Resultaten låter inte dröja på sig när det efter 12 min in står 5-0 (Andre Nilsson, Mathias Persson). Det krävs inte mkt för att det ska straffa sig och när vi somnar till i backchecken hänger så reduceringen för "Kryppe". Sista ska på förhand vara en transportsträcka vid ställningen 5-1. Kapten Christian Carlsson utökar till 6-1 innan vi hamnar i ett par minuters förlamningsmode. Straffar oss omgående gånger 2. 12 minuter in i sista skickar så sniper Österlund in sin andra balja för kvällen. Minuten senare spikar Lukas Lundberg igen butiken som blir slutresultatet 8-3. På förhand en tuff uppgift väntade på söndagen. Landskrona borta innebär att tuppkammen måste vara på. Ställningskrig både fysiskt och psykiskt. Underbart att se men som man även själv saknar. Matchen i matchen. När spelare matchas mot varann byte efter byte och se denna dust utvecklas allt eftersom. En mycket väl genomförd 1:a period gör att vi kan gå till paus med 3-0 (Lukas Lundberg, Mathias Persson, Erik Gullberg. Detta efter att vi bibehållt farten över hela banan och legat rätt med 3:e gubben. I takt med att Landskrona kommer upp i sitt spel blir vi alltmer tama i egen zon. Vi förlorar kampen om 50/50 puckar och får inte bort returer framför eget mål. Detta resulterar i kvitteringen 3-3, 8 min i andra perren. En gedigen uppryckningen i andra hälften av perioden för att vi kommer på banan igen. Med knappa minuten kvar kliver Lukas återigen fram och ger oss ledningen inför sista. Inför sista går vi ihop och hittar tillbaka till grunderna. Spela enkelt när så krävs då Landskrona kommer storma fram. Redan 3 minuter in i sista akten kliver Kalle Nilsson fram med ett slapshot och utökar till 5-3. Sista tio minuterna kliver Christofer Lekander fram och är lugnet själv i kassen. Med 2 minuter kvar lyckas dock Landskrona återigen reducera på en retur efter spel med 6-5. I en sista anstormning av Landskrona med uttagen målvakt gör så Christian Carlsson 6-4 i tom kasse. Landskrona borta är lite av en skräckmatch. De är tunga hemma och visar att inte många lag kommer till Lejonkulan och hämtar poäng i vinter. Nu blickar vi framemot "himmamatch" mot Lund på söndag. En lugn träning väntar idag (måndag) för att kurera och rehablilitera. Lund som för övrigt slog våra danska kollegor (KSF) med hela 27-1.......
A-lag
24 okt 2011
0kommentarer
Inför Kryptonics
Efter premiären i söndags väntar nu seriens första bortamatch. Kryptonics spelar numera på Malmö Isstadion där vi gästar imorgonkväll (20.00). Det vi tar med oss från premiären i söndags är den snabba pressen vi sätter på puckföraren. Att i ett tidigt skede förhindra motståndarna att få för mkt utrymme att bli kreativa. Trots att man inte ska stirra sig blind på statistik vill jag framhålla siffrorna från i söndags. 17 mål på 66 skott innebär mål på vart fjärde skott. Att vi kommer hålla upp dem siffrorna är bara naivt önskande då motståndet kommer trappas upp ju längre in i säsongen vi kommer. Däremot är siffrorna en indikation på att det avlossade skottet fortfarande är det bästa skottet. I veckan gjorde vi klart med 2 nyförvärv. Samuli Riikonen närmast från IK Pantern. En gedigen back med 8 säsonger i IKP gör imorgon sin första match. Jesper Persson kommer från Limhamn. Välväxt forward utrustad med ett bra skott kommer också debutera imorgon. //Coach
A-lag
20 okt 2011
0kommentarer
Premiären avklarad
Inför en premiär är man alltid spänd efter 2 månaders försäsong för såväl spelare som ledare. Att äntligen få spela om poäng och ett kvitto på detaljerna som grundlagts under just försäsongen. Fokus idag låg på vårat eget spel då vi inte visste mycket om dagens motstånd. Komma ut med pondus och spela avslappnat för att inte spelet skulle bli krampaktigt och nervöst likt en middag hos svärföräldrarna. I en sådan här tillställning är det svårt att hålla fokus och inställning uppe när det är så pass klar klasskillnad. Det gäller att visa prov på proffessionellt uppträdande. Inte falla ur ramen för vad jag som spelare ska tillföra. När vi låter trissan göra jobbet och agerar som en enhet vinner vi mark. Som gammal back har jag förståelse för att "di där bak" vill komma fram och hamna i protokollet när resultatet är som det är. Vikten av ödmjukhet inför sin uppgift framöver kan inte nog understrykas. Ny vecka nya utmaningar. På fredag gästar vi Isstadion och match mot Kryptonics kl 20.00.
A-lag
17 okt 2011
0kommentarer
Mörrum cup, 5/11, 1dgr cup
Ni som är uttagna till denna cup avgör själv om Ni åker upp dagen före eller samma dag. Räkna med en tidig morgon i Mörrum. Spelschemat har inte kommit ännu men historiskt så har vi spelat väldigt tidigt. Övernattning sker på Scandic i Karlshamn, uppge: ishockey cup i mörrum så får Ni specialpris. Det är viktigt att alla tar med sig sin utrustning själva. Tänk på att det är många matcher denna dag så att Ni tar med rejält med ombyte. Glöm inte fysskor (ute o inne) samt träningsoverall. OBS - Viktigt !! Mobil telefon / PSP / IPAD eller dyl. får under inga omständigheter medtagas !!!! Endast musikspelare får medtagas (då accepteras inte telefon som spelare). Under cupen får absolut INGET godis, chips eller läsk medtagas/köpas eller ätas, det hoppas jag att alla vet. Ta med max 150 kr som fickpengar. /Anders
J18/J20
11 okt 2011
0kommentarer
Visa fler nyheter