2 av 3 helt ok
Inför dagens hemmamatch pratade vi om vad vi skulle förändra gentemot träningsmatchen mot just Kryptonics. Ödmjukhet samt att inte tappa huvudet i offensiven var två av nycklarna för vinst. Ett lag som Kryptonics tycker det är kul med hockey så länge de är med i matchen och har hugg. Bra tempo i passningar när vi innehar puck och stark skriskoåkning när vi tappar den skulle förhoppningsvis minska deras offensivlusta. Inledningsvis är det vi som tar tag i taktpinnen och får tryck i anfall dock utan någon jättechans. Efter debaklet i Åstorp där tekningar blev vår undergång har vi blivit bättre och noggrannare och det är sålunda på en tek som vi tar ledningen genom David Möller. Strax efter får vi PP och utnyttjas genom Lukas Lundberg, det första av två PP mål för kvällen. 12.30 in i första perioden tar Kryppe timeout efter att Capten Andreasson hängt in 3an, ass Pontus Österlund. Snacket går att vi ska fortsätta trumma på, inte bli övermodiga och bjuda på något onödigt. Dessvärre hamnar vi lite på hälarna i anfallzon och söker de avgörande mackorna stillastående istället för att fortsätta driva runt och in på mål. Andra perioden börjar med att vi sitter kvar i omklädningsrummet och drar på oss 3 utvisningar första 6 minuterna. Kryptonics skapar någon halvchans som Robin Brandt avvärjer enkelt samtidigt som vi spelar en bra box. Emellan utvisningarna kontrar Timothy Wihlborg in 4an snyggt i nättaket assisterad av Kalle Nilsson. Stundtals i mittakten spelar vi riktigt bra och låter pucken göra jobbet och Kryppe drar på sig utvisningar. I spel 5 mot 3 dundrar så Magnus Svensson in 5an från blå. Med knappa minuten kvar gör så Lukas Lundberg sitt 2a mål för kvällen efter ett oerhört starkt framarbete av Oscar Persson och en gallant speluppfattning av Erik Gullberg som tar bort spelare och Lukas har att runda för övrigt Kryptonics bäste spelare för dagen Max Lindgren. Sista akten är en blek insats från vår sida som vi förlorar med 2-1. Farten, intensiteten och framförallt koncentrationen är som bortblåst. Spelarna vill spela av sista 20 och sen kalla kväll. Kryppe tillåts komma upp i sitt spel och det ringer 2 gånger i en för övrigt grinig sista period där vi får se 2 matchstraff förorsakat av ett totalt hjärnsläpp på en kryptonicsspelare med gissningsvis inte alltför höga studieskulder efter en krosschecking i ansiktet på vår spelare. För tredje matchen i rad sätter Timothy "sunshine" Wihlborg spiken i kistan när han trycker in slutresutatet 7- 2. //Snärre o Poggen .
A-lag
25 okt 2010
0kommentarer
Joggingställ
För er som beställt föreningens joggingställ så har de nu kommit och kommer förhoppningsvis att delas ut under veckan, vi väntar bara på att allt tryck skall komma på plats. Vi kan med glädje berätta för er att föreningen har hittat en sponsor som sponsrar samtliga joggingställ till alla lag i föreningen, ni behöver alltså inte betala något för dessa. Sponsorn är VOLKSWAGEN TRELLEBORG, Vi vill här med rikta ett stort tack Volkswagen Trelleborg. /U12 Team99
J18/J20
24 okt 2010
0kommentarer
Dag på jobbet/Inför Kryptonics
Att möta ett nykomponerat lag som tillkommit i seriesammanhang är alltid svårt. I folkmun och efter resultatet borta mot Sannarp tydde mycket på att vi fått ett lag som axlat Kryptonics mantel som slagpåse. Det skulle sig visa inte vara fallet sett till deras spel. Tågaborg är ett lag som verkligen vill spela hockey och bjuda upp till dans med en vass förstafemma. Vi dras fortfarande med en del skador på spelare som inom kort hoppas vara tillbaka. Med bra driv på träning och konkurrens om platserna har vi goda ersättare. Med en stark forcering sista perioden mot Sannarp såg vi positivt på uppgiften. I inledningen på matchen känner lagen på varann innan vi får ledningen genom David Möller. Utan att övertyga inledningsvis samtidigt som Tågaborg inte är ofarliga lyckas vi gå till periodvila med 2 målsledning efter att Kalle Nilsson hittat rätt. Uppmaningen inför andra var att sluta "dutta" vid linjerna. Lägga ner på offensiv eller vårda på backarna för att återfå fart om vi hamnade stillastående på blå samt att knacka ut pucken i egen zon och ta tacklingen på def blå som forward om vi haft press på oss. Detta blev en klar förbättring och detaljerna i vårt spel blev noggrannare. Tyvärr tappar vi i tempo och drar på oss onödiga utvisningar. Vi reder ut detta och går till pausvila inför sista återigen med samma periodsiffror som i första efter mål av Lukas Lundberg och Kalle Nilsson. Öka på pressen och rappare spelvändningar var ett önskemål om att trycka ner Tågaborg i hopp om att målen skulle komma och bättra på vår målskillnad. Möller krigar in sitt andra mål för aftonen innan vi får se två delikatesser från Erik Gullberg och Pontus Österlund. Rent spelmässigt gör vi den bäste perioden för dagen. Dock tryter vi i spel 3 mot 5 efter miss av undertecknad som får ta på sig det målet pga för många spelare på isen. Tågaborg lyckas få in ännu en puck innan Timothy Wihlborg återigen syr ihop säcken med matchens sista mål. Sista perioden bjuder på en del tillbakastudsar av våra killar som krångla till det inledingsvis av matchen. Inför matchen imorgon mot Kryptonics hoppas jag att vi tar vid där vi avsluta i torsdags och höjer oss ett snäpp sett över 3 perioder. Kryppe som efter ett par år verkar fått fart på sin verksamhet och börjar inkassera diverse poäng. Mötet i träningsmatchen visar att det kan smälla till i baken om vi inte är på alerten och ser ödjukt på uppgiften. Till matchen hoppas jag att vi börjar få utdelning i PP och inte bara skapar bra chanser. //Snärre o Poggen Tågaborg är ett lag som verkligen vill spela hockey och bjuda upp till dans med en vass förstafemma.
A-lag
23 okt 2010
0kommentarer
Back on track
Revanschlusta och tålamod var två ingredienser till dagens möte mot serieledarna i den ännu unga tabellen. Efter plumpen i torsdags borta mot Åstorp längtade många till dagens drabbning. Tålamod är något vi måste lära oss och inte bli överoptimistiska att avgöra på egen hand och falla ur ramen från vår gameplan. Att ta kampen framför kassarna och vinna den är en annan. I torsdags avfyrade vi 60 skott och gjorde 3 baljor, inte godkänt även om ingen skugga ska kastas över Åstorps goalie som var duktig. Idag ringde det efter 5 min. Tekningar som i torsdags var vår akilleshäl var upprinnelsen till ledningsmålet idag. Vunnen tekning av Rasmus Andreasson till Frank Brobeck som lyfter upp på Björn Andersson. Tysta handledsskottet styr Pontus Österlund in bakom för övrigt duktige Björkman i bortaburen. Sannarp har ett ruggande skott i stolpen dessförinnan annars agerar Christofer lugnt och studsar verkligen tillbaka från föregående match. Gör en mycket kvalitativ benparad i slutet av perioden som gör att vi kan gå till vila med uddamålsledning. 4 min in i andra perioden får vi en tveksam utvisning som Sannarp utnyttjar och kommer upp på tavlan. Vi trappar upp tempot men Sannarps utvisningar uteblir och vi lägger fokus på fel saker och drar istället på oss utvisningar. När linjedomaren blåser för 6 man vädrar vi luft efter att klarat av 2 boxplay. Då går den kära huvuddomaren in och korrigerar så det blir inget PP för vår del. Tyvärr hade han ingen lyckad dag på jobbet idag, heller. Inför andra perioden pratade vi om att inte tappa puck centralt med folk på väg fram. Tyvärr gör vi just detta i anfallszon och Sannarp tillåts kontra in ledningsmålet efter 14 min vilket står sig perren ut. Inför sista ger vi oss fan på att vända matchen. Komma upp ytterligare ett steg i skridskoåkningen. Skulle vi inte få utdelning i inledningen gällde det för oss att bibehålla tålamodet. Det dröjde inte mer än 2 min innan för dagens piggaste lina fick utdelning, Erik Gullberg, David Möller och Lukas Lundberg. Den sistnämnde nöjde sig inte bara med att kvittera utan hängde även ledningsmålet snyggt framspelad av David Möller. Halvminuten senare blir Pontus Österlund nerdragen sedan han skrinnat förbi sin back och straffslag utdöms. Nytt för i år är att den som blir nerdragen även lägger straffen. Ponta letar efter 5e hålet men där var det stängt och vår chans att stänga matchen får vänta. Viktiga sista halvan är att spela konsekvent, inte tappa gubbar för högt i banan och göra det enkelt för sig och sina medspelare. Med 5 min kvar presenterar sig så 2 3 Svensson med ett kärt återseende i biktbåset för sin gamla hemmapublik.Gyllene tillfälle att stänga matchen men pucken vill inte in. Med minuten kvar klipper Sannarp målisen och Timothy Wihlborg avgör i öppen kasse med 14 sek tillgodo. Lättare träning idag måndag och rehab på en del sargade killar innan vi trappar upp tempot på onsdag inför matchen mot Tågaborg på tors. // Snärre o Poggen
A-lag
18 okt 2010
0kommentarer
Bortapremiär mot Åstorp
Åstorps kommunvapen, en sköld med svart björn samt två kugghjul som symboliserar industrin. För att vi ska kunna genomskära deras sköld och sätta käppar i hjulen krävs samma inställning på killarna som i premiären. Fram till gårdagens träning har vi sugit på premiärkaramellen men nu gäller det att vi inte känner oss nöjda och svävar iväg. För att vara med i toppen när vi summerar första skedet av trean gäller det att ha ett starkt hemmafacit. Där började vi gallant och nu ska vi se till spela solid försvarsspel och bereda vägen för vårt frejdiga anfallsspel och förbli enda lag utan poängtapp efter två omgångar. Träningen igår var upplagt att "köra av sig" matchen med lättare back och forwardsövningar. 50 min in fick de som spelade söndagsmatchen alternativet att kliva av och jogga/cykla ner och stretcha. Resterande gäng tryckte på tempot med smålagsspel och lättare skridsko. Onsdagsträningen gäller det att åter få upp samma fokus och intensitet som fredagsträningen. Repa lite försvarszon och höja vårt PP innan vi åker hem och laddar till Fubickarna på Tylösand. // Snärre o Poggen
A-lag
12 okt 2010
0kommentarer
Bitterljuv seger i premiären
Innan matchen snackade vi att om det ska bli 3 poäng i premiären krävs rätt inställning. Efter 2 jämna träningsmatcher gällde det för vår del att vilja göra det lilla extra som krävs vid dessa tillställningar, FRÅN BÖRJAN. Inställningen att åka mer, tackla mer, vinna flest närkamper och kampen framför mål. Alltid svårt att få ett powerplay inledningsvis och vi skapar någon halvchans då en Lundaspelare åker till biktbåset innan matchen hunnit bli en minut gammal. 5 min in i första är det vår tur att sitta av våra synder. Lukas Lundberg får presentera sig för hemmapubiken genom att läsa Lunds PP, sno åt sig pucken och distinkt på sin breakaway hänga in 1-0. Målet ger oss energi som vi driver på bra första 10 min. Lund är inte ofarliga men Christofer Lekander håller lungt nollan när de kommer i sporadiska anfall. Varför krångla till det? 7 sek hinner förstalinan lira PP innan Björn Andersson dundrar iväg ett skott från blå, där Frank Brobeck föredömligt tagit kampen framför kassen och vi ser 2an trilla in bakom en skymd målvakt. Andra delen av perioden är det ställningskrig och aningen grinigt följt av dubbelutvisningar. I spel 4 mot 4 där våra forwards har fart på rören skapar vi bra chanser och med knappa minuten kvar kommer Lennart Hylands odödliga kommentar från VM 1962 på minnet. "Den glider in i måååål". Kalle Nilsson drar på strax innanför blå som retsamt glider in och vi går till pausvila med 3-0. Lite tidigt att bli passiva och bevaka en 3 målsledning. Istället för att fortsätta med vår skridksostarka press blir vi passiva. Lund kommer upp i skridskoåkningen och per automatik släpps de in för lätt i vår zon. Väl i egen zon blir vi bekväma och tar inte jobbet som förste att agera och gå kropp utan reagera och hamna på rygg. Då kommer oxå utvisningarna som ångesten efter en rejäl firmafest. Vi reder ut stormen mycket tack vare Lekander samt våra backar som tar returerna, starkt!! Inför sista perioden gäller det att fortsätta hålla skridskoåknigen uppe och inte börja bevaka. Det dröjer minuten innan det ringer och Lund kommer upp på tavlan. 7 min in i sista får de ett gyllene tillfälle att verkligen bita sig in i matchen när vi på nytt drar på oss utvisning. Efter föredömligt agerande så får vi för andra gången ikv ett shorthanded goal. Frank Brobeck får utdelning för sitt slit o sätter 4-1 efter tic-tac-toe med Oscar Persson. Ett lag är som mest sårbart efter en kasse och så vart tyvärr fallet även för oss. Snabb reducering och Lund är med igen. Efter 13.55 förbrukar Magnus Svensson sitt ones in a life time shot i ribban. Men det är situationen innan som tyvärr sätter den bitterljuva smaken på segern. David Möller åker in för att ta kampen framför målet. Ser inte hela situationen men utvisningen antydde hög klubba. David blir liggande på isen med nacksmärtor och ambulans tillkallas. Alltid oroande när spelare ligger kvar och klagar på nacksmärta. Enligt den första rapporten ska David ha känsel i både armar och ben men ont i huvudet. Vi startar i PP efter avbrottet där vi går för 5an utan att riskera något bakåt utan resultat. Det dröjer dock inte länge innan våra tvåmålsskyttar stiger fram."Veteranerna" i detta unga lag slår spiken i kistan med 5an och 6an, Frank assisterad av Mathias Persson och Kalle snyggt assisterad av Timothy Wihlborg. Från denna matchen tar vi med oss det stundtals vägvinnande spelet med bra första pass och hög skridskoåkning. Positioneringen och aggressiviteten i egen zon måste komma upp ett par nivåer till torsdagens drabbning mot Åstorp.
A-lag
11 okt 2010
0kommentarer
Seriepremiär
Nu är försäsongen snart till ända och seriepremiären står för dörren. Genomgått en försäsong som lovat mycket gott samt en del huvudbry. Kontinuitet på både träning och match har varit en faktor som saknats pga skador/sjukdomar. Nu blickar vi framåt mot seriepremiären hemma på söndag mot Lund. Två träningar kvar (ikväll och fredag) där inställningen och noggrannheten måste komma upp ett par nivåer. Lund som välkomnas till borgen i premiären har vi avverkat två träningsmatcher mot. Uddamålsförlust (1-2) samt oavgjord (4-4) I motståndarlaget återfinns två bekanta ansikten från föregående säsong, Simon Svanlund samt Marcus Johnson. Anförda av kapten Bjelkne är Lund ett starkt omställningslag som utnyttjade vår offensivlust i båda mötena. På söndag ingjuter vi mod och tålamod i våra grabbar att ta kampen framför burarna om vi inte får hål på våra chanser till en början. Träningarna fram till söndag kommer vi gnugga PP/Box som kommer bli en av nycklarna till en framgångsrik vinter. Nytt för i år är precis som i Elitserien förläggning/straffar. En tränares mardröm men underhållning för åskådarna. Med tanke på de jämna träningsmatcherna är inte detta orealistiskt, men inget VI siktar på. Vi ska ha 3p i premiären! // Snärre o Poggen
A-lag
6 okt 2010
0kommentarer
Visa fler nyheter